4 Diagram 5.1 shows two boys pushing a large box. After
some time, the box still remains
stationary.
Rajah 5.1 menunjukkan dua orang
budak lelaki sedang menolak sebuah kotak yang besar. Selepas beberapa
ketika,kotak itu masih berada di dalam keadaan pegun.
Diagram 5.1
Rajah 5.1
Diagram 5.2
shows an aircraft moving forward with a uniform velocity at a constant height.
Diagram 5.2 menunjukkan sebuah kapal
terbang bergerak ke hadapan dengan halaju seragam pada suatu ketinggian yang
tetap.
Diagram 5.2
Rajah 5.2
(a) Based
on the situation in Diagram 3.1 and the situation in Diagram 5.2
Berdasarkan situasi dalam Rajah 3.1
dan Rajah 5.2
(i)
State similarities about the
magnitudes and directions of the forces FI
and F2, F3 and F4.
Nyatakan
kesamaan tentang magnitude dan arah bagi daya-daya FI danF2 dan, F3 dan F4.
Magnitudes/Magnitud:……………………………………………………………….
Directions/Arah:………………………………………………………………….
(Aras : Rendah)
[2 marks/
2 markah]
(ii) What
is the net force in both situations?
Beberapa
daya bersih bagi kedua-dua situasi?
………………………………………………………………………………………….
(Aras : Sederhana)
[1 mark/
1 markah]
(iii) Based
on the answers in 5a)(i) and 5(a)(ii), name the physics concept involved.
Berdasarkan
jawapan di 5(a)(i) dan 5(a)(ii), namakan konsep fizik yang terlibat.
……………………………………………………………………………………………..
(Aras : Rendah)
[1 mark/
1 markah]
(b)
(i)
Another aircraft has F3 greater than F4. Describe the
motion of this aircraft.
Suatu
kapal terbang lain mempunyai F3 lebih besar daripadaF4.Terangkan pergerakan kapal terbang ini.
……………………………………………………………………………………………..
(Aras : Sederhana)
[1 mark/
1 markah]
(ii) Explain
the answer in (b)(i).
Terangkan
jawapan di14(b)(i).
……………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………
(Aras : Sederhana)
[2 marks/
2 markah]
Soalan 3
|
Jawapan
|
Markah
|
(a)(i)
|
Magnitudes: F I
= F2and F3=
F 4
Directions:
FIis opposite to F2and F3
(or
F
I=F
4 dan
F2=
F3andF2=F3)
Magnitud: : F
I = F2 dan
F3
= F
4
Arah: : F I berlawanan dengan F2
dan
F3 dengan F 4
(atau
F
I=F
4 dan
F2=
F3andF2=F3)
|
2
|
(ii)
|
Net
force is zero (F = 0).
Sifar
|
1
|
(iii)
|
Balanced
forces/ Newton third law of motion/ Forces in equilibrium.
Hukum gerakan
Newton ketiga/Keseimbangan daya
|
1
|
(b)(i)
|
The
aircraft will experience acceleration or increase in velocity.
Kapal terbang itu
mengalami pecutan.
|
1
|
(ii)
|
A net force exists (F ¹ 0)
Daya bersih wujud (F ¹ 0)
|
2
|
No comments:
Post a Comment