11.5.19

2B20m - stroboskop pada penukul, daya impuls, taekwando dan elasticity pada panah.

9.
Diagram 1 shows a stroboscopic photograph of a hammer hitting a nail into a wooden block. The stroboscopic photograph is taken using a stroboscope and camera.
Rajah 1 menunjukkan fotograf stroboskop bagi satu penukul yang sedang mengetuk paku ke dalam sebuah blok kayu. Fotograf stroboskop itu diambil menggunakan stroboskop dan kamera.

Diagram 1
Rajah 1
 
Diagram 2 shows another stroboscopic photograph of the same hammer hitting a similar nail into the same wooden blok with different force.
Rajah 2 menunjukkan satu lagi fotograf stroboskop bagi penukul yang sama yang sedang mengetuk paku yang serupa ke dalam blok kayu yang sama dengan daya yang berbeza.
 

Diagram 2
Rajah 2
(a)
State the function of a stroboscope.
Nyatakan fungsi stroboskop.
[1 mark]
[1 markah]
(b)
Using Diagram 1 and Diagram 2,
Menggunakan Rajah 1 and Rajah 2,
(i)
compare the distance between the two consecutive images and the depth of nail that penetrates into the wooden block.
[2 marks]
bandingkan jarak antara dua imej yang berturutan dengan kedalaman paku menembusi blok kayu.
[2 markah]
(ii)
relate the distance beween the two consecutive images with the velocity of the hammer.
[1 mark]
hubungkait jarak antara dua imej yang berturutan dengan halaju penukul.
[1 markah]
(iii)
relate the depth of nail that penetrates into the wooden block with the force exerted on the nail.
[1 mark]
hubungkait kedalaman paku menembusi blok kayu dengan daya yang dikenakan ke atas paku itu.
[1 markah]
(iv)
deduce a relationship between the velocity of the hammer and the force exerted on the nail.
[1 mark]
deduksikan hubungan antara halaju penukul dengan daya yang dikenakan ke atas paku itu.
[1 markah]
(c)
Diagram 3 shows a Taekwondo exponent smashing a wooden block using his hand.
Rajah 3 menunjukkan seorang ahli Taekwando memecah blok kayu menggunakan tangannya.

Diagram 3
Rajah 3
 
Explain how the wooden block is smashed by the Taekwando exponent.
[4 marks]
Terangkan bagaimana blok kayu itu dipecahkan oleh ahli Taekwando itu.
[4 markah]
(d)
Diagram 4 shows an archer aiming an arrow to a target board.
Rajah 4 menunjukkan seorang pemanah sedang mengacu anak panah pada papan sasaran.

Diagram 4
Rajah 4
 
Using appropriate physics concept, explain the use of suitable equipments and tecniques to improve his performance.
Your answer should include the following aspects:
Menggunakan konsep fizik yang sesuai, terangkan penggunaan peralatan dan teknik yang sesuai untuk memperbaik pencapaiannya.
Jawapan anda hendaklah merangkumi aspek-aspek berikut
:
(i)
mass of the arrow
jisim anak panah
(ii)
shape of the arrow
bentuk anak panah
(iii)
elasticity of the bowstring
kekenyalan tali busur
(iv)
strength of the bow
kekuatan busur
(v)
position of the aiming arrow compared to the centre of the target board.
kedudukan anak panah yang diacukan berbanding kepada pusat papan sasaran.
[10 marks]
[10 markah]

JAWAPAN :

9.
(a)
To freeze the motion
Untuk membekukan gerakan
(b)
(i)
– Distance between two consecutive images in Diagram 2 larger
   Jarak antara dua imej yang berturutan dalam Rajah 2 lebih besar
– The depth of nail in Diagram 2 larger
    Kedalaman paku dalam Rajah 2 lebih besar
(ii)
Distance between two consecutive images larger, velocity larger
Jarak antara dua imej berturutan lebih besar, halaju lebih besar
(iii)
The depth of nail larger, the force larger
Kedalaman paku lebih besar, daya lebih besar
(iv)
When velocity is larger, force larger
Apabila halaju lebih besar, daya lebih besar
(c)
– The taekwondo exponent’s hand moves very fast
    Tangan ahli taekwando bergerak sangat pantas
– The hand stops very quickly
    Tangan berhenti dengan sangat cepat
– Time taken to smash the wooden block is small
    Masa yang singkat untuk memecahkan blok kayu
– The change in momentum is great
    Perubahan momentum besar
– The impulsive force is great
    Daya Impuls yang besar
(d)
(i)
– Small mass
   Jisim kecil
– Move faster
   Bergerak lebih laju
(ii)
– Aerodynamic
   Aerodinamik
– Less air resistance
   Kurang rintangan udara
(iii)
– Larger elasticity bow string
   Kekenyalan tali busur lebih besar
– Higher elastic potential energy
   Tenaga keupayaan kenyal tinggi
(iv)
– Strong bow
   Busur kuat
– Not easily break
   Tidak mudah patah
(v)
– Position of the aiming arrow must above the level of the centre of the target board
   Kedudukan sasaran panah mestilah di atas paras pusat papan sasaran
– Gravitational force will pull the arrow downward
   Daya graviti menarik anak panah ke bawah

No comments: